Aktualności
Konkurs na kościół_Nowe Żerniki_WYNIKI

W toku dwudniowych (14-15.11.2016 r.) obrad we Wrocławiu Jury w składzie:
Prof. Konrad Kucza-Kuczyński - przewodniczący Jury, ZG SARP
Prof. Richard England - gość specjalny, sędzia UIA, Malta
Mariusz Ścisło - prezes SARP
Zbigniew Maćków - przewodniczący DSOIA RP, Kurator ESK Wrocław 2016 ds. architektury, jeden z inicjatorów projektu Nowe Żerniki
Marcin Major - SARP O/Wrocław
Maciej Hawrylak - SARP o/Wrocław, sędzia referent
Andrzej Poniewierka - SARP O/ Wrocław
przy wsparciu konsultanta - ks. Grzegorza Trawki, proboszcza parafii Żerniki, jednogłośnie podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród i wyróżnień w konkursie na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej kościoła rzymskokatolickiego na osiedlu Europejskiej Stolicy Kultury Nowe Żerniki we Wrocławiu:
WYRÓŻNIENIE EX AEQUO (5 000 zł) - numer konkursowy 62, numer wyjściowy 141920,
Tomasz Berezowski, Katowice / Dyrda Fikus Architekci, Katowice - Tomasz Berezowski, Radosław Fikus
Uzasadnienie Jury:
Wyróżnienie przyznano za próbę minimalistycznego rozwiązania formalnego, z korzystnym rozwiązaniem układu centralnej przestrzeni liturgicznej, wzbogaconej o czytelna symboliką Nieba i kopuły.
Wysoko intelektualny projekt - jeden z najbardziej interaktywnych „liturgicznie”. Dodatkowo jeden z niewielu projektów, który zachowuje tradycyjną symbolikę kopuły. Przyjęta forma graficzna projektu nie ukazuje ewentualnych walorów pracy.
WYRÓŻNIENIE EX AEQUO (5 000 zł) - numer konkursowy 140, numer wyjściowy 888117
Zespół autorski: Michał Szkudlarski, Biuro Architektoniczne "MS", Opole / Wentario Pracownia Architektury Andrzej Nowak, Opole / Marta Kondziela, Opole
Uzasadnienie Jury:
Wyróżnienie przyznano za czytelne rozwiązanie otwartości stref sacrum kościoła i towarzyszących mu funkcji na strukturalne obszary otaczające zabudowy mieszkaniowej i zieleni parku oraz nowatorski charakter tektoniki wnętrza sakralnego.
Projekt wyróżniony za swoją przejrzystość i surowość rozwiązań tworzących w efekcie prostotę przestrzeni sakralnej.
3. NAGRODA EX AEQUO (20 000 zł) - numer konkursowy 28, numer wyjściowy 178285
Zespół autorski: Witold Sienkiel, Kraków / Przemysław Drabiński, Kraków
Uzasadnienie Jury:
Awangardowe ujęcie tematu wyznacza nowa typologie dla projektu przestrzeni sakralnych w XXI wieku. Wieża kościelna została potraktowana jako wyraźny akcent –wizualna ikona miejsca.
Lokalizacja przestrzeni publicznej nad główną funkcją obiektu - nawą kościoła jest nowatorskim potraktowaniem przestrzeni sakralnej i relacji pomiędzy sacrum a profanum przestrzeni osiedla.
3. NAGRODA EX AEQUO (20 000 zł) - numer konkursowy 80, numer wyjściowy 086465
OVO Grąbczewski Architekci Oskar Grąbczewski, Katowice - zespół projektowy: Barbara Grąbczewska, Oskar Grąbczewski, Marek Grąbczewski, Dobrochna Lata, Marta Lata, Łukasz Lata, Łukasz Migała, Mateusz Pietryga
Uzasadnienie Jury:
Interesująca gra przestrzenna z zsynkopowanymi bryłami tworzy wyrazisty kontrapunkt na zamknięciu osi kompozycyjnej.
Jury doceniło rzeźbiarski charakter założenia wpisany w kwartałowy układ osiedla.
Racjonalny plan, interesująca gra przestrzeni tworzą mocny akcent w relacji z kontekstem. Stonowane wnętrze z grą światła w strefie ołtarzowej dają pożądany efekt sakralności.
2. NAGRODA (40 000 zł) - numer konkursowy 39, numer wyjściowy 985437
Zespół autorski: Wojciech Iwachów, Międzybórz / Katarzyna Raczyńska, Chełm / Anna Stachi, Dzierżoniów
Uzasadnienie Jury:
Bryła kościoła umiejętnie domyka i akcentuje główną oś kompozycyjną osiedla.
Fascynująca propozycja z prostą ideą i wyraźnym odniesieniem do kontekstu.
Pracę nagrodzono za umiejętne stworzenie koncepcji przestrzennej. Zaproponowane rozwiązanie formalne wyraźnie wskazuje granicę pomiędzy sacrum i profanum – zewnętrzna osłona tworzy przestrzeń pomiędzy prześwietloną strefą sacrum a granicą świata „zewnętrznego”.
Dyskusyjne wydaje się umiejscowienie wejścia głównego bezpośrednio w strefie ołtarza.
1. NAGRODA (60 000 zł) - numer konkursowy 69, numer wyjściowy 105161
ADAMICZKA CONSULTING, Wrocław - Jerzy Adamiczka, Bartosz Adamiczka, Tomasz Broma
Uzasadnienie Jury:
Praca, która doskonale zamyka i podkreśla oś kompozycyjną osiedla, jednocześnie świadomie usuwając się na drugi plan. Ta zasada czytelnie wpisuje się w filozofię Kościoła ubogiego, będącego blisko ludzi.
Projekt wyraźnie przyjazny użytkownikowi, nie narzucający się, „zapraszający”. To skromna architektura zaprojektowana z doskonałą jasnością rozwiązań i wyraźnym akcentowanie przestrzennym.
Ogród tworzący tło ołtarza, z możliwością obserwacji zmienności pór roku i upływu czasu, wskazuje wiernym na wagę relacji pomiędzy współczesnym człowiekiem i Naturą. Trafny dobór skali i tekstury użytych materiałów umiejętnie tworzy atmosferę wyciszenia, niezbędną dla przestrzeni sakralnej.